|
God efterfrågan av ägg från inredda burar hos Netto och Bergendahls
Netto
Butikskedjan Netto har en mycket enkel och okomplicerad policy när det gäller äggförsäljning.
– Vi följer det regelverk som finns och vi håller ett sortiment där våra kunder har möjlighet att välja, förklarar Jacqueline Willert, inköpare på Netto.
Detta innebär att Nettos totala äggförsäljning i de cirka 150 butikerna i Sverige fördelar sig i stort sett jämnt på ägg från höns i inredda burar respektive ägg från frigående produktion. Till skillnad från ett flertal andra kedjor så märker man inte av att kunderna i större utsträckning efterfrågar de senare äggen.
|
Bergendahls
Bergendahls slutligen, med kedjorna Citygross, Eko och Matöppet, säljer ägg från inredda burar över hela linjen och något beslut om att ändra denna inriktning har inte meddelats. Trenden för dessa ägg är istället att försäljningen ökar. Om försäljningen av ägg från inredda burar även ökar relativt den totala försäljningen, får vi dock inte veta.
|
Både Netto och Bergendahl går intressant egen väg
De båda daglivarukedjorna Netto och Bergendahls avviker i äggfrågan på ett dramatiskt sätt från de övriga dagligvarukedjorna. Här säljs nämligen ägg från höns i inredda burar i samtliga butiker och ingen talar om att plocka bort detta sortiment ur äggdisken.
Tvärtom rullar försäljningen av burägg på riktigt bra. Netto uppger att man säljer lika mycket av ägg från inredda burar som från frigående system. Hos Bergendahls är trenden att försäljningen av ägg från inredda burar rentav ökar.
Publicerat i tidningen Fjäderfä nummer 1-2013. Läs mer:
Tillbaka för att ta del av fler artiklar om handelns och konsumenternas syn på livsmedlet ägg med en konsumentenkät, intervju med vd på organisationen Sveriges Konsumenter samt övriga dagligvarukedjor.
Utskriftsvänlig sida |
|