2013-01-15

Ägg – så tycker konsumenterna

och så agerar butikskedjorna

Tidningen Fjäderfä gör återkommande konsumentintervjuer om konsumentens val av ägg. Sammanfattningsvis kan man säga att det tycks finnas konsumenter till ALLA sorters ägg.
I Fjäderfä nummer 1-2013 publiceras en av dessa enkäter och i samma tidning intervjuas även konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter samt företrädare för de som säljer äggen till konsumenterna: dagligvarukedjorna.

Fjäderfäs ovetenskapliga studier bland konsumenter visar framför allt detta:
Priset samt förpackningens storlek är avgörande faktorer för konsumentens val av ägg. Därefter kommer konsumentönskemål som hönsens inhysning, hönsens hälsa, lokal produktion med flera faktorer.

Sammanfattningsvis konstaterar Fjäderfä att det finns konsumenter till alla ägg.

Delar av handeln går dock på tvärs med dessa konsumenters önskemål med märkliga beslut om att i butikerna inte ta in ett av världens absolut bästa, och billigaste, ägg från svenska inredda burar.

Ica skriver följande på sin hemsida: ”Helst skulle vi på ICA bara sälja ekologiska ägg. Men tillgången är inte tillräckligt stor i Sverige idag”.

Två frågeställningar inställer sig:
Fråga nummer 1:

Vill alla konsumenter kosta på sig ekologiska ägg.


Fråga nummer 2:
Om så vore, att alla ville köpa ekologiska ägg och det därmed fanns utrymme för en ökad marknad, så skulle äggproducenter och leverantörer ta fram dessa ägg.

Fjäderfä anser att kundernas önskemål måste vara utgångspunkten för verksamheten.
Låt konsumenten fritt få välja!


I Fjäderfä nummer 1-2013 diskuteras:


Dels konsumenternas önskemål och val bland det utbud som finns av ägg i butikshyllorna.

Dels handelns agerande där fyra av sex dagligvarukedjor aviserar att de inte alls ska sälja ägg från moderna inredda burar. Alltså en fullt laglig produktion av ägg som efterfrågas av konsumenterna.


Samtliga dagligvarukedjor är, som framgår av artiklarna, knapphändiga med att öppet redovisa försäljningssiffror och därmed den faktiska efterfrågan av ägg från olika sortiment. Men syftet med dessa intervjuer har heller inte varit att diskutera volymer och siffror, utan istället beskriva trender och få handelns motiv till hanteringen av kategorin ägg i livsmedelsbutikerna förklarade.      

Sven Secher
redaktör
journalistgruppen@secher.pp.se

För länkar till artiklar om ovanstående i Fjäderfä nummer 1-2013:


Så här tycker konsumenterna:

Förpackningens storlek viktigast vid val av ägg
Hönsens inhysning inte viktigast vid konsumentens val av ägg 
Viktigt att kunderna har möjlighet att göra medvetna val 


Så här kommenterar handelskedjorna valet av äggsortiment:

Blandade synpunkter och beslut inom handeln för livsmedlet ägg
Coop avvaktar med hänvisning till behovet av mer kunskaper
Ica väljer väg utan vetenskapligt stöd
Burägg tas bort från Axfoods butiker 
Lidl fasar ut ägg från inredda burar 
God efterfrågan av ägg från inredda burar hos Netto och Bergendahls