2019-09-16

PF food kokar och steker allt fler ägg

– Vi har fortsatt att utveckla verksamheten och inte minst de kokta äggen går bra, säger Erik Pettersson i positiv ton när jag frågar om läget i produktionsbolaget PF food. Men Erik är också uppriktigt självkritisk och riktar sig till hela branschen när det gäller äggproduktsidan:
– Vi kan bättre. Vi har alla i branschen ett jobb att göra när det gäller att ta tillvara och utveckla produkter.
Men han menar också att det pågår en utveckling åt rätt håll.
– Ja, jag tror att vi på flera håll i branschen är på gång och tar steg framåt.

Erik Pettersson, vd på KG:s Ägg som är huvudägare i Stjärnägg, trycker på betydelsen av att alla ägg tas om hand, gärna förädlas och säljs på bästa sätt. Inte minst på produktsidan. Och han tycks försöka leva som han lär genom engagemanget i PF food AB. Han påpekar dock att det inte går av sig själv. Man behöver vara vaken och snabb i att uppfatta konsumenttrenderna, samtidigt som det krävs uthållighet i arbetet att ta fram passande äggprodukter.

– Men har man tålamod så kommer också glädjeämnena. Vi går snart över till treskift i Motala och kokar cirka 60 ton motsvarande 1,2 miljoner ägg vanliga veckor och i detta ingår en del legokokning. Detta kan jämföras med cirka 35 ton för ett par år sedan. Sedan finns topparna med kanske 80 ton under julveckorna.
– Det är bland annat salladsbarerna och picadeli som går bra och vi har också försökt att komma in med produkter till ”snabbmatsätandet”. Jag tänker på omelett och ett stekt ägg i en smörgås, inom ”Grab and go”-segmentet, för folk som inte hinner stanna upp utan äter i farten.

Fler produkter ökar
PF food steker ungefär 100 000 ägg per månad och utvecklingen är även här positiv. Siffran kan jämföras med 20 000 ägg för ett par år sedan.
– Även omeletterna ökar och det är främst den naturella och den spanska omeletten, som säljer på exempelvis bensinstationer, som ökar.
Stjärnägg säljer även färdiga äggröror  och man har en ekologisk variant och en som är laktosfri. Dessa äggröror finns på både på hotell, restauranger samt bensinstationer, berättar Erik.

Beträffande produktionen av äggröran samarbetar Stjärnägg med Mixum i Motala (delägare i PF food), som bland annat kokar pasta och gör smörgåstårtor och därmed avsätts en hel del svenska ägg även denna väg. Erik säger att man också säljer mer av ekologisk flytande äggula från svenska ägg till bland annat mindre glassproducenter.

Vad kan ni göra, och vad gör ni, för att förbättra ekonomin i användningen av B-äggen?
– För att finna avsättning och kunna hålla priset uppe på förädlade produkter så är det viktigt att trycka mer på svenskheten och de värden som ryms inom det. Utan mervärden så konkurrerar vi rakt av med europeiska lågprisägg när det gäller kokta och flytande ägg. Det tål inte vårt kostnadsläge. Dock kommer det att ta tid för det svenska ägget att ersätta internationella ägg i produkter fullt ut.

– Vi behöver också bli mer innovativa och jobba mer med produktutvecklingen. Det handlar om att skapa en högre förädlingsgrad för B-ägg samt skapa lönsamma balansprodukter för överskotts-ägg. Annars hamnar vi – återigen – i kamp med lågprisalternativen och prisbilden i Europa är stenhård. Vi kan inte förlita oss på att kriser ska uppstå som   minskar utbudet i andra länder. På produktsidan konkurrerar äggnäringen mot andra substitut till äggen såsom andra proteinkällor inom kost och träning samt alternativ till ägg inom bagerisektorn. Ett exempel är att äggvita i dag inte ingår i de flesta kommersiella maränger.
– Observera dock att B-äggen endast utgör en del av de ägg som används till produkter. Vissa produkter kräver prima ägg, som exempelvis de stekta äggen.

Vilken bedömning gör du av framtiden för äggprodukterna, för livsmedel gjorda på svenska ägg?
– Vi har kommit en bit. Men vi har historiskt inte varit tillräckligt aktiva, vilket har gjort att andra livsmedel har tagit för sig på äggets bekostnad. Det måste vi och andra i näringen ändra på och vi gör i dag inom branschen ett bättre jobb än vi har gjort tidigare. Det ser lite bättre ut när vi blickar framåt så jag tror på ökad försäljning.

Ni har haft Dubai som kund. Har ni landet kvar med ert förpackningsmaterial med både arabiska och engelska?
– Ja, vi säljer kontinuerligt stabila volymer, även om det är en tydlig säsongsvariation med högre försäljning på vintern när turistsäsongen pågår. Nytt i Dubai är frigående ute medan ekologiska ägg och vaktelägg rullar på som tidigare, säger Erik Pettersson.

Sven Secher
Publicerat – med bilder – i Fjäderfä nr 7-2019